Zmluvy verzus dané slovo.

Autor: Natália Bugyi Vicsápiová | 23.5.2012 o 18:52 | Karma článku: 8,47 | Prečítané:  490x

V súčasnom podnikateľskom svete sú naše skúsenosti so vzťahmi zadávateľ- dodávateľ také trpké, že nezačneme pracovať na zakázke, kým nemáme podpísanú zmluvu alebo kým nedostaneme potvrdenú objednávku. Stáva sa to, žiaľ, aj vtedy, keď pracujete so stálym partnerom, ktorého poznáte. Stačí jediné zakolísanie a dôvera sa stráca.

Moja podnikateľská prax ma naučila obozretnosti a nedôvere. Mám na starosti veľa zamestnancov, nemôžem hazardovať s ich prácou a peniazmi a tak vopred podpisujem dohody a prijímam objednávky, na ktorých sú jasne napísané ceny a aj zľavy, keď sa tak dohodneme. Som si vedomá, že ide o sumy, ktoré udržiavajú moje prevádzky v chode a sú súčasťou budúcich investícií.
Nedávno som si však pri svojom dôležitom životnom kroku - vlastnej svadbe, uvedomila, ako sme zabudli na záväzné slovo. Keď vstupujete do manželstva, nikto vám nepredkladá dvadsaťstranovú zmluvu a nerobí si nárok na váš majetok, s ktorým do vzťahu vstupujete. Chcú od vás len jedno slovo: áno. Ľudia okolo vás vám cez toto krátke slovo uveria, že to myslíte vážne. Vy sa naopak jediným „áno" zaviažete na dlhodobý a bezpodmienečný vzťah. Táto jednoduchosť a priamosť však vyžaduje vašu úprimnosť, dobrý úmysel a pripravenosť.
Aj v obchode to bolo voľakedy tak. Gentlemanská dohoda znamenala viac ako zväzky popísaného papiera. Pre porušený sľub sa páchali samovraždy alebo boli zatracované celé generácie rodín. Obchodníci dlho zjednávali, ale keď si podali ruky, slovo bola sväté. Je to rozdiel v porovnaní s tým, čo sa deje dnes. Napriek podnikovým právnikom a mustrám zmlúv na každú príležitosť, sa zmluvy neplnia a slovo stratilo akúkoľvek váhu. Už si nevieme predstaviť, že by sme iba podaním ruky spečatili dôležitý obchod. Nedôvera, ktorú voči sebe máme, sa prejavuje preverovaním financií a majetku, zmluvami, ktoré zahrňajú všetky možné prípady, ktoré sa pri realizácii obchodu môžu stať, vrátane viz major, dokonca aj špionážou. Popri tom všetkom sa stane, že podpísanú zmluvu váš partner nesplní.
Vďaka situácii, ktorá vznikla, sa na nás priživujú právnici, poisťovne a byrokracia. Tlačíme do nich svoje peniaze, aby sme sa uchránili pred stratami, ktoré vzniknú nedodržaním zmlúv. A pritom by stačilo, aby sme si uvedomili dôsledky svojich sľubov a zodpovedne ich dodržali. Nie som naivná, viem, že to nie je možné, aspoň nie vždy a nie pri životne dôležitých obchodoch. Lenže to potom znamená, že základné mravné princípy sú už len dymom, ktorý vychádza zo zhasnutej pahreby.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa pre Danka veriť nedá

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.


Už ste čítali?