Polygrafia nie je dinosaurus dnešnej doby

Autor: Natália Bugyi Vicsápiová | 25.4.2012 o 11:19 | Karma článku: 5,39 | Prečítané:  747x

Často dostávam otázky, či polygrafia v modernej dobe prežije. Nahrádzajú ju moderné technológie, no najmä iné zvyklosti ľudí - siahame po informáciách na internete a prestávame kupovať „papierové" noviny, vzrastá internetová reklama, časom možno ohrozí outdoor a inzerciu v tlačovinách, knihy začíname zamieňať za e-book-y... Napriek všetkému si myslím, že polygrafia je odvetvie, ktoré má perspektívu a nepatrí medzi dinosaurov.

Rovnakú otázku by sme mohli adresovať televíziám. Kto z nás si dnes zapína správy bez toho, aby sa v priebehu dňa nepozrel na internet a nevedel, čo sa za posledných dvanásť hodín udialo? Napriek tomu si o 19.00 sadáme k televízorom a prepíname stanice, pretože najbližšia hodina patrí televíznym správam. Je to náš denný rituál, hranica medzi dňom a večerom, ktorý pre nás už niekoľko desaťročí niečo znamená.
Podobne je to s knihami alebo s časopismi. Čítanie v tichu bez zvukov elektroniky znamená pre nás nenahraditeľný relax alebo sústredenú prácu. Vtedy sme sami s textom, ktorý sme sa rozhodli čítať, tešíme sa z neho alebo si robíme doňho poznámky, často vytrhávame alebo označujeme strany, aby sme texty, ktoré nás zaujali, mali pri sebe. Práve pre tieto chvíle učíme svoje deti chodiť do knižnice. A to nehovorím o rituáloch. Je streda? Idem si kúpiť svoj časopis. Je piatok? Treba sa postarať o televízny program na budúci týždeň. Som smutná alebo veselá? Idem si kúpiť knihu.
Tlačiarenský biznis však nie sú len časopisy, noviny alebo knihy. Svoje podnikanie som začala tlačou plagátov. Uvedomili ste si, koľko cityboardov, plagátov či plagátikov sa vám denne mihne pred očami a dostane do rúk? A ako vás ovplyvnia v tom, na čo zameriate svoju pozornosť alebo čo si kúpite? Plagát v supermarkete je najefektívnejším nosičom informácií o novinkách a cenách. Plagát na ulici vás upozorní na niečo, čo by ste inak nevyhľadali na internete, lebo by ste za tým programovo nešli. Cityboard na zastávke vám vtlačí do hlavy produkt, ktorý odtiaľ len tak ľahko nevymažete. O účinkoch tlačovín na naše vnímanie svedčia aj ťahy niektorých politikov. Babiš v Čechách začal vydávať vlastné noviny a chce vyhrať voľby. Kto poznal na Slovensku meno Matovič, kým nevyužil silu svojich regionálnych novín a nezačal z posledného miesta v kandidátke útok na parlamentnú stoličku?
Nemyslím si, že otázka prežitia polygrafie je v tom, či ide o moderný spôsob šírenia informácií. Myslím si, že je to otázka technológií a marketingu.
Onedlho bude v Dusseldorfe veľtrh polygrafie, kde sa budú prezentovať najnovšie technologické riešenia. Dnes je výroba v tlačiarni prevažne plneautomatizovaná a kvalita i výkonnosť strojov sa nedajú porovnať s tým, čo bolo pred niekoľkými rokmi. Každý rok prichádza na trh niečo nové a ten, kto je schopný investovať do technológie, získava neuveriteľnú konkurenčnú výhodu. Vďaka tomu sa zmenila aj komunikácia medzi klientom a tlačiarňou - dnes môže klient pred spustením tlače na diaľku skontrolovať svoj vizuál a urobiť na poslednú chvíľu zmenu. Prácou tlačiarne je držať krok s technológiou, zabezpečiť kvalitu a rýchlosť tlače a dobrú komunikáciu s klientom.
Na druhej strane klient by mal o svojich produktoch rozmýšľal marketingovo. Musí vedieť, kto je jeho cieľovou skupinou, akou grafikou a jazykom ju má osloviť, ktorý produkt a distribúciu zvoliť, aby sa cieľovému užívateľovi dostali tlačoviny do rúk. Ak klient pristúpi k svojmu tlačenému produktu tvorivo a zároveň vecne, jeho peniaze nevyjdú nazmar. Grafické a tlačiarenské spracovanie je výsledkom talentu a technológie, zásah cieľovej skupiny výsledkom znalosti trhu.
Polygrafia sa mení rovnako ako všetky odvetvia. V budúcnosti, asi budeme tlačiť ináč, no určite prežijeme, ak budeme držať krok s dobou a nebudeme mechanicky tlačiť stohy papiera len preto, že nevieme vymyslieť nič nové.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.


Už ste čítali?